THE IMPORTANCE OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN CITIZEN TRAINING: HUMAN RIGHTS SINCE CHILDHOOD

Authors

  • Suellen Cristine Ramos Ferreira Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
  • Fernanda Fachetti Horta Centro Universitário do Espírito Santo - UNESC
  • Janete Ribeiro Loureiro Universidade Federal do Espirito Santo - UFES

DOI:

https://doi.org/10.54578/unesc.v9i2.437

Abstract

This article aims to examine Early Childhood Education as a fundamental right, emphasizing its historical development, legal foundations, and its critical role in the comprehensive development of children. It also explores the integration of human rights principles within early childhood educational practices, analyzing public policies and the responsibilities of the State in ensuring the effective realization of these rights. The study is grounded in a bibliographic review, including document analysis and a critical examination of theoretical contributions from key scholars in the educational field, such as Celso Antunes and Maria Cecília de Souza Minayo. The research seeks to promote an early understanding of the significance of becoming a responsible and inclusive citizen, capable of recognizing and valuing the rights of others from early childhood.

Keywords: Human rights. Childhood education. Childhood. Public policies.

Author Biographies

Suellen Cristine Ramos Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Pedagoga, com especializações em Educação e Direitos Humanos pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES, 2023), em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica (IFES, 2023) e em Gestão Escolar para Profissionais da Educação (IFES, 2025). Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (UNOPAR, 2017).

 

Fernanda Fachetti Horta , Centro Universitário do Espírito Santo - UNESC

Mestra em Sociologia Política, pela Universidade de Vila Velha/ES - UVV. Especialista em Direito Civil pelo  Centro Universitário do Espírito Santo - UNESC  e pela UBA - Universidade de Buenos Aires . Graduada em Direito e acadêmica de  Fonoaudiologia pelo Centro Universitário do Espírito Santo - UNESC .

Janete Ribeiro Loureiro, Universidade Federal do Espirito Santo - UFES

Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Colatina (1994), pós-graduação lato-sensu pela Universidade Católica de Minas Gerais - PUC/MG e Mestrado em Educação pelo Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona (2001), validado pela Universidade Federal de Pernambuco. Atuou no Conselho Municipal de Educação de Aracruz. Professora Adjunta nas Faculdades Integradas de Aracruz - 1999 a 2015 nos cursos de Pedagogia, Ciências Contábeis e Administração. Coordenadora do Curso de Pedagogia - período de 2002 a 2015. Atuou como professora de suporte pedagógico no período de 1994 a 2015 no CMEB "Esther Nascimento dos Santos". Diretora Escolar do CMEB "Esther Nascimento dos Santos" no período de 2015 a 2018. Em 2019, atuou como professor de suporte pedagógico na Secretaria Municipal de Educação no setor de ensino fundamental . Em 2020, atua no setor de gestão da Secretaria Municipal de Educação 

Published

2025-12-17

How to Cite

Ramos Ferreira, S. C., Fachetti Horta , F., & Ribeiro Loureiro, J. (2025). THE IMPORTANCE OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN CITIZEN TRAINING: HUMAN RIGHTS SINCE CHILDHOOD. UNESC Journal, 9(2), 1–13. https://doi.org/10.54578/unesc.v9i2.437